23 de juny de 2010

Veus, una visió global



En Joan Miró és el coordinador musical del projecte Veus, està present en totes les parts del projecte i té una visió global i interessant sobre totes les fases del procés. Per aquest motiu li hem demanat que ens expliqués tot plegat des de la seva perspectiva, com va tot el procés del projecte.



El projecte ‘Veus’ és un exemple perfecte de com conjugar música i interculturalitat a nivell social. Em vaig alegrar molt quan me’n van proposar la direcció musical, per diversos motius. Com a músic i productor musical, l’àmbit de les músiques d’arrel és el que més m’ha enriquit aquests darrers anys i a l’entorn del qual ha girat la major part de la meva activitat. Per altra banda, com a musicoterapeuta, el fet de treballar directament amb la gent que haurien de triar i finalment cantar els temes triats suposava una nova oportunitat d’investigar el profund lligam entre expressió musical, emocions humanes i cultura.


Així em vaig presentar a les aules amb la meva guitarra i amb la proposta pels diversos grups d’estudiants de crear un espai participatiu on conèixer-nos una mica més a través de la música, cantar cançons de la nostra cultura i de les seves, jugar a adaptar cançons de les seves cultures a la nostra, parlar de la importància de mantenir vives les nostres arrels, identificar els sentiments que ens desperten les músiques i de com aquests sentiments, encara que vestits de forma diferent segons la cultura, són universals i ens permeten una connexió de cor a cor.

Després de la sorpresa inicial d’assistir a classe de català i trobar-se a un paio amb una guitarra, els estudiants van anar obrint-se, rescatant cançons, expressant i comunicant-se fins al punt que els lligams entre ells s’han fet molt més estrets. Han passat coses molt màgiques, algun que altre debat sociofilosòfic contrastant trets d’unes cultures i altres, hem descobert alguns talents ocults, però sobretot hem experimentat que tots tenim ‘veu’ i ‘lloc’ en aquest projecte i en la societat, i que cada veu és única i necessària.


Un cop enllestida la selecció de cançons, m’he dedicat a fer els arranjaments dels temes, intentant mantenir l’essència i ressonància cultural de cada tema però donant-li un aire una mica més obert i actual, pensant també en els músics disponibles, doncs la idea era que els temes fossin interpretats també per músics del Prat. Crec que el ventall de colors, essències i sonoritats és molt ric, hi ha cançons del món àrab, Turquia, País Basc, Galícia o Amèrica Llatina entre d’altres, algunes cantades en altres llengües que també cal preservar, com el Rapa Nui (Illa de Pasqua), Quítxua o Aymará (Bolívia), i que el resultat final pot ser molt suggerent.


Ara ens trobem en la tercera fase del projecte, la que posa en joc els cantants i els músics locals, convocats a l’estudi de gravació de La Capsa.


Les sessions de gravació de veus han estat molt divertides, la major part de gent no havia estat mai en un estudi, i els ha encantat l’experiència, els costava entrar pels nervis però més els costava sortir-ne, doncs s’acabaven implicant molt. Gairebé totes les persones de tots els grups han deixat la seva empremta sonora en el projecte.


Quant als músics, després de la primera reunió em va sorprendre molt positivament la disponibilitat i entusiasme d’aquests professionals que ofereixen amb generositat el seu talent. Un cop començades les sessions d’enregistrament el resultat és espectacular, els arranjaments estan creixent molt… i continuarà!

Cap comentari:

Publica un comentari